Hallo,

Mijn naam is Martin Stroetinga en ik ben recent begonnen met een nieuw project; De Simplex op 5" inch gauge (schaal 1:11). Ik heb de locomotief gekocht van een collega modelbouwer die zijn projecten weg deed omdat hij niet meer in staat was deze af te bouwen (voor meer info zie 'The beginning'). Op deze website wil ik de vorderingen bijhouden in blog vorm. Elke keer als ik iets nieuws af heb zet ik het op deze website en op die manier kunt u de locomotief stukje bij beetje zien groeien. Links bij 'Blogarchief' kunt u bladeren door alle berichten. Als u vragen of opmerkingen heeft neem dan gerust contact met mij op door een bericht in het gastenboek te sturen of mij een e-mail te versturen (zie contact). Ik wens jullie veel plezier bij het bekijken van mijn Blog.

zaterdag 9 februari 2013

Het ontwerp

Na een paar uurtjes tekenen, in het 3D ontwerp programma Solidworks, is het ontwerp van de bovenbouw af. Ik heb gekozen voor een Southern Railway uiterlijk. De Simplex is een zogenaamde 'free lance' locomotief. Dit betekend dat hij nooit echt gereden heeft, hoewel hij wel een aantal Engelse trekjes heeft. Denk hierbij aan de vorm van de raampjes, de kraag om de schoorsteen, de rookkast etc. Ik heb hier een 0-6-2 tankengine gevonden die de Southern Railway uitvoering heeft. Ik heb de kenmerkende details eruit gehaald en die in mijn tekening verwerkt.

Je ziet op deze foto goed de kenmerkende kolenvoorraad, de ingewikkelde tweekleurige biesjes en natuurlijk de ronde raampjes die typisch zijn bij de kleinere Southern Railway locomotiefjes.  

    Hier zie je een zijaanzicht van de 3D tekening.
    Merk op dat alle kenmerken erin verwerkt zitten. 

Ik hoop zodra ik het materiaal binnen heb (1.5 mm messing) een begin te kunnen maken.